منوی فروشگاه کارتل سرویس

تعویض روغن هیدرولیک

چکیده

روغن هیدرولیک نه تنها برای سیستم فرمان خودرو، بلکه در صنایع مختلف از جمله خودروهای سنگین و جرثقیل‌ها نیز استفاده می‌شود. زمان مناسب تعویض روغن فرمان می‌تواند عملکرد و حرکت اتومبیل‌ها را بهبود بخشد.

۱۴۰۳ جمعه ۱۱ خرداد
174 بازدید
تعویض روغن هیدرولیک

سیستم هیدرولیک فرمان خودرو از یک پمپ هیدرولیک، یک سیلندر هیدرولیک و یک مخزن روغن تشکیل شده است که با اعمال فشار هیدرولیک، نیاز به نیروی فشار زیر دست در فرمان‌گیر خودرو را کاهش می‌دهد. این سیستم به راننده اجازه می‌دهد تا با استفاده از کمترین تلاش فشار زیر دست، خودرو را جابجا کند و در جهت مطلوب سوق دهد. روغن هیدرولیک برای فرمان های برقی از اهمیت چندگانه‌ای برخوردار است. این روغن علاوه بر نرم کردن سیستم فرمان، وظایف مانند انتقال نیرو و کاهش اصطکاک را نیز داراست. پمپ هیدرولیک، با تزریق روغن به سیستم، باعث گردش آسان‌تر چرخ‌ها می‌شود. زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو نیز باید مطابق با دستورالعمل تولید کننده خودرو اجرا شود تا عملکرد بهینه فرآیند حفظ شود.

 

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک یک ماده مهم در خودروها است که برای انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و نرم کردن سیستم فرمان استفاده می‌شود. این روغن با تزریق به سیستم، فرایند چرخش چرخ‌ها را بهبود می‌بخشد. زمان مناسب تعویض روغن باید بر اساس دستورالعمل تولید کننده خودرو رعایت شود تا عملکرد بهینه حفظ شود. روغن هیدرولیک نه تنها برای سیستم فرمان خودرو، بلکه در صنایع مختلف از جمله خودروهای سنگین و جرثقیل‌ها نیز استفاده می‌شود. زمان مناسب تعویض روغن فرمان می‌تواند عملکرد و حرکت اتومبیل‌ها را بهبود بخشد.

 

روغن هیدرولیک

 

وظیفه روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک وظیفه حفاظت از تجهیزات هیدرولیک در برابر سایش، خوردگی و اصطکاک دارد. این نوع روغن با افزودنی‌های مخصوص، کارایی سیستم‌های هیدرولیک را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، روغن هیدرولیک به منظور انتقال فشار و نیرو به صورت پایدار در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

 

زمان تعویض روغن هیدرولیک

 زمان تعویض روغن هیدرولیک بسته به شرایط مختلف مانند نوع تجهیزات، شرایط کارکرد و نوع کاری، قابل تنظیم است و نباید به طور یکسان برای همه موارد تعریف شود. در نتیجه، بر اساس راهنمایی‌ها و نکات سازنده یا تخصصی، زمان مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک برای هر سیستم خاص تعیین خواهد شد. تعویض روغن هیدرولیک باید بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو انجام شود، معمولا پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش. افزودنی‌های مخصوص در روغن هیدرولیک به تجهیزات حفاظت می‌کنند و شاخص‌های نظیر رنگ، بو، گرانروی، و ویسکوزیته قابل استشخاص برای تعیین زمان مناسب تعویض روغن محسوب می‌شوند.

 

زمان تعویض روغن هیدرولیک

 

 صحیح است که زمان مناسب برای تعویض روغن فرمان هیدرولیک باید بر اساس شرایط و نشانه‌های خودرو که در مطلب بعدی ذکر شده تعیین شود . انجام بازرسی‌های دوره‌ای و توجه به کیفیت و سطح روغن مخزن می‌تواند به عنوان معیار مناسبی برای تعیین زمان مناسب تعویض روغن فرمان هیدرولیک مورد استفاده قرار گیرد.

سپس بایستی مطمئن شوید که سطح روغن در مخزن فرمان هیدرولیک کافی باقی مانده است. بهتر است خودرو را جک زده و دسترسی به شلنگ فشار روغن هیدرولیک فراهم سازید. اگر خودرو دارای سینی باشد، باید آن را باز کنید و شلنگ را درون آن قرار دهید تا روغن قدیمی تخلیه شود و سپس روغن جدید وارد شود تا کثیفی‌های دور رفته شود.

بعد از تخلیه کامل روغن، شلنگ فشار ضعیف را به جای خود قرار داده و سپس روغن جدید را به مخزن اضافه نموده و فرمان خودرو را به طرفین بچرخانید تا روغن در سیستم جریان یابد. سپس مقدار روغن کاسته شده را اندازه گیری کرده و به مقدار مورد نیاز آن را دوباره به مخزن اضافه نمایید.

 

برای چک کردن روغن هیدرولیک فرمان، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

بررسی سطح روغن: ابتدا سطح روغن در مخزن را بررسی کنید و مطمئن شوید که درست حفظ شده است.

وضعیت و شفافیت روغن: برای بررسی وضعیت روغن، به ظاهر آن توجه کنید. اگر روغن تیره یا آلوده به نظر می‌آید، نشان‌دهنده نیاز به تعویض آن است.

استشمام بو: بوی روغن همچنین می‌تواند نشان دهنده وضعیت مناسب یا نامطلوب آن باشد. اگر بوی سوختگی یا عجیب حس کردید، این ممکن است به نقص در روغن اشاره داشته باشد.

نشتی:اگر نشتی روغن حوله هیدرولیک محور جلو یا مخزن تعویض روغن شدت داشت، باید روغن تعویض شود.

سخت شدن چرخش فرمان:اگر سیستم هیدرولیک فرمان به طور ناگهانی چرخش فرمان را سخت‌تر کند، این ممکن است نشانه کاهش روغن هیدرولیک باشد که نیاز به بررسی و تعویض دارد.

چراغ شدن چراغ هشدار abc: اگر لامپ چک موتور یا ABS روشن شود، احتمال وجود نقص در سیستم هیدرولیک و روغن آن وجود دارد. بهتر است خودرو را برای بررسی به مکانیک مناسب معاينه ببرید.

شنیدن صدای غیر عادی:اگر سیستم فرمان صداهای نامطلوب دارد، ممکن است نشانه‌ای از کاهش روغن هیدرولیک باشد. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، توصیه می‌شود سیستم فرمان را بررسی کرده و اگر لازم با تعویض روغن هیدرولیک پاسخگو باشید.

 

سیستم هیدرولیک فرمان خودرو

 

نحوه بررسی روغن هیدرولیک

مخزن روغن هیدرولیک شفافیت دارد که امکان مشاهده سطح و وضعیت روغن را فراهم می‌کند. برای بررسی سطح روغن، می‌توانید از گیج روغن درب مخزن یا نگاه به عبارت‌های "Hot" و "Cold" در دیواره مخزن برای تعین سطح مناسب استفاده کنید. روغن سالم باید شفاف و کهربایی باشد. در صورت کمبود یا آلودگی روغن، مقدار مناسب را اضافه کرده و سپس سطح آن را بررسی نمایید.

 

عواقب عوض نکردن روغن هیدرولیک

عدم تعویض منظم و به موقع روغن هیدرولیک در سیستم فرمان خودرو می‌تواند منجر به افزایش فرسایش قطعات، کاهش عمر مفید سیستم، افزایش خطر نقصان در عملکرد فرمان و در نهایت خطرات ایمنی راننده و سرنشینان شود. عوض نکردن روغن هیدرولیک به موقع می‌تواند باعث افزایش فرسایش قطعات داخلی سیستم فرمان شود. این فرسایش می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید اجزای سیستم، افزایش فرکتورهای آب و خاک در روغن، و در نهایت کاهش عملکرد صحیح فرمان گردد. این وضعیت باعث افزایش خطر نقصان و پاره شدن قطعات، کاهش قدرت فرمان، یا حتی بروز مشکلات جدی در کنترل خودرو و خطرات جدی برای ایمنی راننده و سرنشینان خودرو می‌گردد.

 

سخن پایانی

تعویض روغن هیدرولیک فرمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا عدم توجه ممکن است منجر به مشکلات جدی شود. نگهداری صحیح از سطح و کیفیت روغن مهم است تا عملکرد خودرو بهینه باقی بماند. نشانه‌ها و علائم نیاز به تعویض روغن را نشان می‌دهند و بایستی در صورت لزوم، روغن را به موقع تعویض کرد.

 

سایر مطالب مرتبط کارتل سرویس

گیربکس چیست

مکمل بنزین چیست

بهترین لاستیک ایرانی